Hårda och mjuka värden
Inom företag talar man om hårda och mjuka värden. Det betyder mätbart och ej mätbart, i stort sett. Värden som inte är mätbara är exempelvis motivation och kundnöjdhet. Men däremot kan man förstås se ett mätbart värde gällande kundnöjdhet genom att missnöjda kunder sällan fortsätter köpa produkten eller tjänsten, och därmed kommer siffrorna så sakteliga sjunka gällande omsättning och förtjänst. Idag har det blivit populärt att på många sätt främja de mjuka värdena genom exempelvis kundklubbar.
Privat eller företag
Klubbar som ger tillbaka på något sätt till sina medlemmar, eller vid inköp, är mycket vanligt både riktat mot privatpersoner och mot företag. Båda brukar vara mycket populära. För även om det är en kundklubb för företag så är det ju människor som sitter i båda ändarna och kan se fördelarna. Om man ger sina kunder ett bra värde inom sin kundklubb så borgar det för ökad kundnöjdhet och kundlojalitet. Genom kundklubben har man även möjlighet att få en bättre kommunikation med sina kunder och ta reda på vad man gör fel och rätt, samt om kunderna önskar något mer gällande utbud eller tjänster.
Vad som ingår
Om man väljer att starta en kundklubb så finns det en diger meny att välja bland, som man kan erbjuda. Vanligt är att man som kund samlar poäng genom sina inköp, eller att det finns nivåer för rabatter beroende på hur mycket man köpt in för. Man brukar även ge sina kunder möjlighet att handla i förväg vid släpp av nya varor, eller i samband med reor. Kanske anordnar man även något trevligt event där man bjuder på presentation av nyheter samtidigt som det bjuds på mat, dryck och eventuellt även något uppträdande eller föreläsning. Dessa events är även en möjlighet för kunderna att träffa intressanta personer inom det säljande företaget, och att sinsemellan umgås och knyta viktiga kontakter för framtiden.